Българската натовска армия е подизпълнител на заплашения от санкции “Турски поток”

В края на август в село Петко Каравелово пристигат камиони на 55-и инженерен полк на Българска армия, ескортирани от Военна полиция. Те поставят временен мост на река Янтра, за да може да премине тежка верижна техника, строяща “Турски поток”. Тази операция в мирно време на натовската ни армия повдига много въпроси, тъй като обслужва спорен проект, заради който САЩ заплашват със санкции по закона “За противодействие на противниците на Америка”.

Руско-Турско-Балкански поток

Проектът “Турски поток” за пренос на руски природен газ до Европа минава по дъното на Черно море до Турция, а оттам през България и Сърбия трябва да се свърже с европейската газоснабдителна мрежа. Той замества прекратения проект “Южен поток”, който не отговаряше на европейското законодателство. При пълно натоварване “Турски поток” трябва да пренася 31,5 милиарда кубически метра природен газ годишно към Югоизточна Европа.

Трасето на газопровода. Снимка: bTV

За да се включи като транзитна страна, България изгражда ново 484 км трасе, минаващо през северната част на страната от Варна до сръбската граница. То беше прекръстено на “Балкански поток” от правителството “Борисов 3”, което се опитва да го представи като строеж на вътрешна газопреносна инфраструктура, а не като международен проект. Според официалната правителствена доктрина, пpoeĸтът имaл “ĸлючoвo знaчeниe зa изпълнeниe нa пpиopитeтитe нa пpaвитeлcтвoтo, cвъpзaни c дивepcифиĸaция нa изтoчницитe и мapшpyтитe зa дocтaвĸa нa пpиpoдeн гaз”. Очевидно е, че диверсификацията в случая е единствено в маршрута, а не в източника на газа, който е 100% руски.

За изпълнител на струващия над 2 милиарда лева “Турски поток” през България беше избран саудитския консорциум Arkad. Реално обектът се строи от регистрираната в Белград руска фирма Infrastructure Development and Construction (IDC), заедно със сръбски и италиански подизпълнители.

Операция “Мост за Турски поток”

Българските инженерни войски са мобилизирани, защото строежът на “Турски поток” опира до река Янтра, а кметът на село Петко Каравелово отказва преминаването по съществуващия мост, за да не бъде той повреден от тежката техника.

Очевидно строителите на обекта не разполагат с техника, за строеж на временни мостове, или им е било по-евтино да наемат… армията. В операцията участват 7 камиона на БА, пренасящи модулен мост тип “платноход”, по който могат да минават и танкове. Те са ескортирани от военна полиция.

“Платноходът” е монтиран на брод на река Янтра близо до съществуващия газопровод, чието трасе следват тръбите на “Турски поток” на това място.

Временният мост тип “Платноход”, монтиран от военните над река Янтра. Снимка: БРРД

След като строителната техника преминава успешно на другия бряг, временният мост е демонтиран и изнесен с камионите. Видеото с военния конвой е от този момент, когато военните се прибират от операцията в с. Петко Каравелово.

Мястото, на което Турски поток ще пресече река Янтра. Снимка: БРРД

От пресцентъра на МО съобщиха след запитване на БРРД, че става дума за услуга по граждански договор, която била разплатена. Очакваме отговор и на запитването с коя организация е сключен договорът и на каква сума е той.

При това операцията на военните най-вероятно ще се повтори, тъй като без такъв мост тежката техника на руските строители няма как да се върне обратно през Янтра.

САЩ заплашват със санкции Руско-Турско-Балканския поток

В средата на юли стана ясно, че САЩ възнамеряват да наложат санкции на “Турски поток”. Новината беше огласена първо от държавния секретар Майк Помпео, който посочи “Северен поток 2” и “Турски поток” като обект на бъдещи санкции по закона „За противодействие на противниците на Америка с помощта на санкции“ (CAATSA).

„Това е недвусмислено предупреждение към компаниите, оказващи помощ на руските проекти с пагубно влияние и вземащи участие в тях, че тяхното участие е недопустимо: излезте от тези проекти сега или рискувате последици“, заяви Помпео.

Изявлението предизвика смут сред българските власти, които продължават да твърдят, че у нас няма “Турски поток”, а има “Балкански поток”. “Ако все пак компаниите, които ще бъдат санкционирани, спрат “Турски поток”, излиза въпросът – откъде ще идва газ на нашата, отделна и нямаща общо с “Турски поток”, тръба” – призна тогава вицепремиерът Томислав Дончев.

И Българската армия сред противниците на Америка?

В началото на юни премиерът Борисов и президентът на Сърбия Александър Вучич инспектираха от хеликоптер строежа на газопровода в българския му участък. “Балкански поток” трябва да e готов до края на годината – заяви тогава Борисов.

Но след изявленията на Помпео, на 15 юли т.г. Бойко Борисов имаше среща с посланика на САЩ Херо Мустафа. На срещата той недвусмислено е бил предупреден, че САЩ считат Балкански поток за част от “Турски поток” и ще му наложат санкции.

Парадоксът е, че след тези закани Българската армия е влязла в проекта като негов подизпълнител и така се е присъединила към противниците на Америка.

БРРД отправи въпроси и към политическото ръководство на Министерството на отбраната в лицето на министър Красимир Каракачанов. Попитахме дали той счита за редно натовската Българска армия да се включва в строежа на проект, за който има ясни сигнали, че може да бъде санкциониран от САЩ. До редакционното приключване на статията отговор не се получи.

Операцията “Турски поток” на Българската армия не съответства и на вътрешното ни законодателство. Според Военната доктрина, Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България и заповедите на Командира на Сухопътните войски, 55-ти инженерен полк има ясно разписани дейности в мирно време и при кризи от невоенен характер. Това са участието в защитата на населението от природни бедствия, промишлени аварии, катастрофи и опасни замърсявания.

Поставянето на временни мостове за частен контрагент очевидно не влиза в тези дейности, но още от времето на “Царичинската дупка” е известно, че армията има и странични занимания, които не съответстват на призванието ѝ.

Атанас Чобанов, Димитър Стоянов

***

Щом сте стигнали дотук, вероятно вече си задавате въпроса как се финансира този журналистически проект.

Отговорът е: Финансира се от чекмедже, в което читателите оставят по нещо, ако им е харесало съдържанието.

Чекирайте се и Вие!

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Чекирай Редовно. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Eднократно/One time

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.
Terms

Donation Total: 5.00€

Ежемесечно/Monthly

You have chosen to donate 5.00€ monthly.

Select Payment Method
Log In to Your Account (optional)

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.
Terms

Donation Total: 5.00€ Monthly

AT

Atanas Tchobanov

2.00€ 3 декември 2020
MT

Mariya Tasheva

20.54€ 27 ноември 2020
NK

Nikolay Kubarelov

2.00€ 27 ноември 2020
Anonymous User

Anonymous

10.40€ 27 ноември 2020
VT

Vasil Teodosiev

2.28€ 26 ноември 2020
BB

Boryana Brankova

10.00€ 25 ноември 2020
Anonymous User

Anonymous

10.71€ 25 ноември 2020
KI

Konstantin Iliev

25.61€ 25 ноември 2020

Успех !!!

Anonymous User

Anonymous

20.91€ 25 ноември 2020
Anonymous User

Anonymous

5.00€ 25 ноември 2020
AT

Atanas Tchobanov

2.00€ 23 ноември 2020
GE

Georgi Enchev

10.40€ 23 ноември 2020

Страхотна работа, продължавайте да ги разобличавате.

This post is also available in: English (Английски)

About the author

Атанас Чобанов

роден 26 юни 1968 в София. Разследващ журналист. Гл. редактор на сайта Биволъ 2010-2020. Член на борда на OCCRP 2016-2018. Член на ICIJ от 2020. Atanas Tchobanov is born on 26 June 1968 in Sofia, Bulgaria. Investigative journalist. Editor in chief of Bivol.bg 2010-2020. Member of the Board of OCCRP 2016-2018. Member of ICIJ from 2020.

About the author

Димитър Стоянов

Роден на 12 септември 1980 г. Разследващ репортер. Работил е за Инфорадио, БНР, НОВА ТВ, бТВ и Биволъ. Dimitar Stoyanov is born on 12 Sept. 1989. Investigative reporter. Worked for Inforadio, BNR, Nova TV, bTV and Bivol.bg