Начало » Държавна компания замазва щетите от провален жп проект за 120 милиона лв.

Държавна компания замазва щетите от провален жп проект за 120 милиона лв.

Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) тихомълком е възложила строителни работи по модернизацията на жп линията София – Елин Пелин на “Транспортно строителство и възстановяване” /ТСВ/, фирма под шапката на Министерството на транспорта. Това работи изцяло в интерес на провалилия се първоначален изпълнител – консорциума “Келет АБ” ДЗЗД, свързван с интересите на Иван Мирински и Делян Пеевски. Нещо повече, фирми свързани с “Келет” са се подредили и за новия търг за скандално проваления жп проект, струващ 120 милиона лева на европейския данъкоплатец.

Проектът София – Елин Пелин беше спечелен и започнат от консорциум между унгарската фирма Kelet-Ut и хасковската строителна фирма “АБ” АД . Той беше прекратен през 2022 г. след като стана ясно, че парите са усвоени на 80 процента, а са извършени едва 40 процента от дейностите.

Правителството бърза да плати 100 милиона на фирма свързана с Пеевски преди Еврокомисията да ги одобри

Вместо да направи бърза ревизия на свършеното, липсващото и т.н. от сертифициран орган НКЖИ тупка топката повече от 6 месеца, прикривайки тежестта на ситуацията чрез скандална ин хаус процедура. Част от поръчката е възложена на държавната ТСВ, която трябва да я изпълни с бюджетни средства.

Успоредно с това изпълнителят “Келет АБ” съди НКЖИ, претендирайки огромни щети. Така въпреки очевидния скандал с неизпълнението на договора, “Келет АБ” е в изгодна ситуация:

  • Усвоила е почти целия бюджет за извършване на много малка (и напълно нефункционална) част от работата.
  • ТСВ ще извършат работите, които консорциумът не е извършил. След това никой няма да знае кой какво е правил и кога, тъй като няма официално подписани документи за неизвършените работи.
  • Трето, “Келет АБ” претендира за щети в съда и е много вероятно да спечели, защото все още може да разчита на “пълен съпорт” от НКЖИ, която прави всичко възможно да загуби.

“Черната кутия” ТСВ като схемата “Автомагистрали”

Включването на ТСВ обаче не служи само за прикриване на следи и завършване на работа, която трябва да е вече свършена. Както в миналото, така и днес, тази компания служи като “черна каса” за проблемни договори в българските железници и не само. 

Същата фирма “вършеше работите” по драгирането на пристанище Варна, без да има нито един кораб, а само като посредник, за да получи руска фирма огромен държавен договор, финансиран с европейски пари.

В случая с НКЖИ ТСВ действа по различен начин. ТСВ всяка година получава държавни субсидии за поддържане на определен брой персонал и техника, тъй като трябва да осигурява спешни ремонти на критична транспортна инфраструктура в случай на авария.

Авариите стават рядко, но техниката не събира прах, напротив. Фирмата селективно помага на изпълнители на договори с НКЖИ, които се закъсали с проектите си, като им предоставя необходимите ресурси. Услугите на ТСВ се заплащат на цени далеч под пазарните, но е близко до ума, че може да има и скрита цена под формата на комисионни за вземащите решения в Министерството на транспорта и НКЖИ.

Прилага се и ин хаус схемата, която стана популярна в пътния сектор с вътрешните договори от държавната фирма Автомагистрали за строежа на АМ “Хемус”. Като държавна фирма ТСВ получава възлагане без търг на големи поръчки на много добра цена. След това работите се възлагат на подизпълнители, които са внимателно подбрани български строителни компании, готови да плащат големи комисионни на всички вземащи решения, достигащи до умопомрачителните 50% или повече от стойността на подизпълнителя.

В случая с проекта за модернизация на жп линията София – Елин Пелин ТСВ в момента играе и двете роли:

  • В момента ТСВ изпълнява работи, за които се предполага, че са извършени отдавна от “Келет АБ”, което им позволява да твърдят, че същите тези работи са извършени от самите тях. Към момента “Келет АБ” и НКЖИ все още са в съдебен спор и няма споразумение между страните кои работи се извършват.
  • НКЖИ възложи без търг на ТСВ да завърши участъка София – Искър на много добра цена и с много неясен обхват.

Публична тайна е, че всички тези схеми се контролират и задействат от всемогъщия Иван Мирински, дясна ръка на санкционирания по законаМагнитскиДелян Пеевски, който дълги години беше формален собственик на “Водстрой 98”, впоследствие преименувана на “ВДХ” АД и купена от варненската “Хидрострой” АД на Велико Желев. Мирински не присъства в хасковската фирма “АБ” АД, която според в. Капитал е “новият строител на Пеевски”. Ролята на Мирински през последните 10-15 години при различни правителства е на “гара разпределителна” за парите в сектора на инфраструктурното строителство (особено железниците) в България.

Нов играч по старата “унгарска схема”

Изборът на консорциума “Келет АБ” през 2015 г. беше възприет като изключително скандален в бранша, тъй като от търга бяха отстранени солидни фирми с голям опит в инфраструктурното строителство, сред които австрийската Porr Bau, държавната Trakcja PRKiI S.A. (Полша), Strabag Rail (Австрия), Yapı Merkezi İnşaat (Турция) и други.

Още тогава стана ясно, че унгарският партньор, фирмата Kelet-Út, е преувеличил сериозно ролята си в реализацията на жп проекти в Унгария. Елементарна проверка показва, че Kelet-Út е изпълнила работи за едва 12% от проекта за модернизация на железопътния участък Tárnok – Székesfehérvár, а не целия проект. Въпреки това оценителната комисия на търга приема референцията, че Kelet-Út е построила едва ли не сама целия участък.

Ситуацията е на път да се възпроизведе с новия търг за участъка Искър – Елин Пелин. Той е привлякъл само две оферти, като едната е от фирми свързани с Porr Bau, които вече работят по проекта София – Волуяк, а другата е от… унгарско-български консорциум “Искър 2023ДЗЗД.

По информация на медията ни, в новото ДЗЗД съдружници са българската “Юнайтид Груп”, която няма никакъв опит в инфраструктурното строителство, “РейлРън-България”, зад която стои австрийски адвокат фидуциар и унгарската Homlok Fővállalkozó Kft., за която се знае само, че е регистрирана в началото на 2023 г. с 8000 евро капитал. От Търговския регистър се разбира, че бившият собственик на “Юнайтид Груп” Илиян Тасев е свързан с Kelet-Út чрез фирмата Български бетонни елементи.

Засега обединението “Искър 2023” ДЗЗД не е допуснато да продължи процедурата, поради несъответствие с изискванията и критериите за подбор, това става ясно от протокол на тръжната комисия от 04.09.2023 г. Но е дадена възможност да мине на поправителен.

Схемата обаче може и да забоксува. Миналата седмица цялото ръководство на НКЖИ беше уволнено, без да се посочват причините, но нищо чудно това да е свързано с ин хаус възлагането на ТСВ описано по-горе. Освен това има голяма вероятност Европейската прокуратура да се намеси и да разследва отговорните за тази масивна кражба на европейски средства. Хората на Кьовеши вече започнаха обиски и арести във връзка с проекта за модернизация на жп участъка Костенец – Септември, който беше спечелен от съмнителен българо-румънски консорциум и неговото изпълнение също е до под кривата круша.

Към проекта София – Елин Пелин със сигурност проявява интерес Европейската служба за борба с измамите (OLAF), която най-вероятно ще наложи много голяма санкция на България – връщане на вече платените от джоба на европейските данъкоплатци над 100 милиона лева по този проект.

Водеща снимка: Иван Мирински (вляво), жп линия (илюстративна снимка)

***

За да научавате преди всички за нови разследвания, инсталирайте си нашето мобилно приложение:

Щом сте стигнали дотук, вероятно вече си задавате въпроса как се финансира този журналистически проект.

От създаването си BIRD се финансираше от подаяния в нашето журналистическо чекмедже. Но на чекмеджето му мина времето. Даже прокуратурата затвори онова Чекмедже, знаете кое… Нашето финансиране влиза в крак с епохата. Фондонабиращата ни кампания вече се казва

#МятайСBIRD

Дарявай за BIRD и мятай павета в блатото с корумпирани политици и други тарикати.

Защо да мятам ли?

BIRD.bg е една от малкото специализирани разследващи медии у нас и осветява мащабни корупционни схеми, конфликти на интереси и злоупотреба с власт, в които участват ключови политици, магистрати, бизнесмени. В завладяна държава като България свободните медии имат изключително важна роля и за да останат независими и обективни, се нуждаят от подкрепата на гражданите.

Ние се издържаме само от малки дарения от граждани. Изчислили сме, че за да работим като устойчива медия, ни трябват около 240,000 лв. годишно или 20,000 лв. на месец. Тук виждате актуалния брой на нашите регулярни дарители, средната месечна сума на даренията и общата сума, която те са дарили за периода от старта на сайта през септември 2020 г. до днешна дата.

Регулярните месечни дарения в размер 10, 20, 50 лв. или друга сума по избор ни дават финансова сигурност и позволяват да планираме дейността си за месеци напред.

Освен да “мятате”, можете и да “шамаросвате”. В момента срещу журналистите от BIRD се водят 10 дела SLAPP известни като “дела-шамари”. Помогнете ни за съдебните разходи, които никак не са малки. Всяко Ваше дарение за конкретно “дело-шамар” е “шамар” срещу шамаросващите, които разполагат с огромни пари срещу нашите скромни финансови възможности.

Дълбоко благодарни сме за всяка подкрепа!

Ние се издържаме само от малки дарения от граждани. Изчислили сме, че за да работим като устойчива медия, ни трябват около 240,000 лв. годишно или 20,000 лв. на месец. Тук виждате актуалния брой на нашите регулярни дарители и средната месечна сума на даренията. Регулярните месечни дарения в размер 10, 20, 50 лв. или друга сума по избор ни дават финансова сигурност и позволяват да планираме дейността си за месеци напред.

До момента нашите активни редовни дарители са 416 на брой и осигуряват 6134.32 € месечно. Нашата цел е дарителите да станат 1,000

 

Събери се с приятели и мятайте заедно с BIRD. Лесно е. 1. Регистрирай се 2. Създай отбор 3. Създай свой профил 4. Покани приятели Или се включи в някой съществуващ отбор:

 

BTC: bc1q8asgyunzwue3esm7p6nj8yv7umcppssktjv6e7

Lightning network: modularself83@walletofsatoshi.com

Менко Менков, адвокатът на Бойко Борисов, съди в Софийски градски съд Атанас Чобанов и Димитър Стоянов за статията "Досиетата Пандора: Адвокатът на Борисов и министрите му контролира сейшелска офшорка". Претенцията на Менко Менков е за 100 000 лв. за непозволено увреждане. Номерът на делото е 1761/2022 в СГС. Съдия по делото е Весела Офицерска.

 

Депутатът от ГЕРБ Лъчезар Иванов съди в Софийски градски съд Димитър Стоянов и Ангел Алексиев за статията Помощ или подкуп? Какво се крие зад акциите на Лъчезар Иванов, разследвани от прокуратурата? Претенцията на Лъчезар Иванов е за 10 000 лв. за непозволено увреждане. Номерът на делото е 3857/2021 в СГС. Съдия по делото е Гергана Кирова.

Ванина Колева, съдия от Административен съд София - Град е образувала наказателно дело за клевета срещу целия екип на BIRD, заради статията ни "Всички пътища на „Eвpoлaб 2011“ водят към съдия Ванина Колева". Делото се гледа в Перник, тъй като софийските съдии си направиха отвод.

Размиг Чакърян - Ами е завел общо пет дела - три срещу Атанас Чобанов и две срещу Димитър Стоянов, заради статиите ни за "Златния паркинг", "Златната локва" и "Златната лаборатория" на Капитан Андреево. Всяко от делата е с претенция за 10,000 лв. Съдиите по делата от Районен съд - София са Красен Вълев 2379/2023, Светлозар Димитров 9982/2023, Иванина Пастракова 9981/2023, Лилия Митева 2381/2023 и Деница Урумова 9980/2023. 

Братът на зам.-председателя на парламента Росица Кирова е завел дело срещу Атанас Чобанов и Димитър Николов с материална претенция 26,000 лв. за статията ни "Таки и братът на зам.-председател на Парламента са разследвани за тероризъм". Гражданското дело с номер 606/2023 е образувано пред Софийски градски съд, а съдия е Екатерина Стоева.

Вътрешният министър Калин Стоянов е завел дело срещу Атанас Чобанов и Димитър Стоянов с претенция за общо 65 000 лв. за 13 публикации в сайта и във Facebook страницата на BIRD, които го свързват с Мартин Божанов - Нотариуса.

About the author

Atanas Tchobanov

роден 26 юни 1968. Разследващ журналист. Гл. редактор на сайта Биволъ 2010-2020. Член на борда на OCCRP 2016-2018. Член на ICIJ от 2020. Atanas Tchobanov is born on 26 June 1968. Investigative journalist. Editor in chief of Bivol.bg 2010-2020. Member of the Board of OCCRP 2016-2018. Member of ICIJ from 2020.

Свързани лица

Политически лица

Обществени поръчки

Агенти на ДС

Дългове към НАП

Свързани лица

Политически лица

Обществени поръчки

Агенти на ДС

Дългове към НАП