Начало » Право на отговор от съдия Чавдар Димитров – и.ф. председател на Административен съд Бургас

Право на отговор от съдия Чавдар Димитров – и.ф. председател на Административен съд Бургас

Публикуваме правото на отговор изпратено от съдия Чавдар Димитров – и.ф. Административен ръководител – председател на Административен съд Бургас.

Списъка на Рашков: Съдии със сметки и имоти зад граница

След публикацията получихме следното право на отговор:

На 14 Декември 2023г. на управлявания от екипа Ви сайт www.bird.bg бе публикувана статия със заглавие „Списъка на Рашков: Съдии със сметки и имоти зад граница“, в която присъствам посочен като магистрат – Председател на Административен съд Бургас с недекларирани сметки в чужбина. По повод изнесената информация се възползвам от правото си на отговор, форумът за който сте обявили в самата статия. За пълнота и коректност държа да подчертая, че Ваш служител действително се е свързал със съдебния администратор на АС – Бургас няколко часа преди публикуване на статията с молба за първи коментари, но поради отсъствието ми от работното място, заради командироването ми на 14 и 15 Декември в гр. София, представям отговора си днес 18.12.2023г. В изложението по-долу първо ще изнеса факти, а след това ще направя коментари и предположения. 

На първо място бих желал да направя няколко разяснения, свързани със задълженията на магистратите да декларират имущество и средства, които се надявам да бъдат полезни на аудиторията, посещаваща сайта Ви. 

  1. На българските магистрати не е вменено задължението да декларират банкови сметки, а съдържащите се в такива сметки суми. Всяка банкова сметка сама по себе си е обект на банкова тайна и подлежи на разкриване в лимитативно предвидени в закона случаи.
  2. Задължението за деклариране на притежавани суми в страната и чужбина не е еднократно, за разлика от задължението за деклариране на придобито имущество, което с отразяването му в данъчната декларация за съответната година на придобиване се счита изпълнено.
  3. Поради бързоликвидния характер на паричните средства техният размер и номинал търпи чести промени, което обосновава задължението за ежегодното им деклариране в размера и вида валута, в която те се съхраняват към 31.12 на съответната година. Това задължение е актуално до изчерпване на сумите.
  4. По тази причина за изясняване на обстоятелството пропуснато ли е някакво деклариране на парични средства, следва винаги да се уточнява към кой момент се твърди те да са притежавани и да е налице пропуск да бъдат декларирани. В представената от Ваша страна таблица времеви индикации липсват, като считам за коректно, в случай че такива се съдържат в притежавания от Вас списък, те да бъдат допълнени.
  5. Притежанието на сметки в чужбина е обстоятелство, релевантно към конкретен момент или към конкретен период. В тази връзка коментарите Ви, публикувани в последната колона на изготвената от Вас таблица са ограничени в периода 31.12.2017 – 31.12.2022г., като не почиват на проверки, касаещи по-ранни периоди, през които публикуваните лица са заемали магистратска длъжност. Това ги прави непълни и неточни. 

През обсъждания от Вас период не съм притежавал сметки и съответно суми в чужбина, поради което и не съм декларирал такива. По отношение на себе си, заявявам, че съм притежавал общо три банкови сметки в чужбина. Две в Кралство Белгия и една в Република Франция. Сметките са открити и съществували по повод изпълнявани от мен служебни функции на територията на двете държави. 

През периода юли 2013 – юли 2014г. за една година изпълнявах функциите на Командирован национален експерт в Европейската комисия – длъжност която заех след конкурс проведен от самата Европейска комисия, сред кандидати от всички страни-членки. По този повод от страна на ЕК ми бе поставено условие да открия белгийска сметка, в която да бъдат превеждани т.нар. командировъчни суми за пребиваването ми в гр. Брюксел.

Сумите получени от мен като командировъчни съм декларирал в декларациите си през 2013г. и 2014г. Позволявам си да направя уточнението, че през този период декларациите на магистратите все още се подаваха пред Сметната палата на Република България, като по устни указания на отговорните тогава служители, т.нар. командировъчни не бе необходимо да бъдат декларирани, тъй като „не се считали за доход и не се облагали с данък“. Разбирането на сметната палата по онова време вероятно бе, че тези декларации следва да съдействат за осуетяване избягването на данъчно облагане.

Същите суми съм декларирал и пред данъчната администрация на Кралство Белгия, за да бъдат освободени от данъчно облагане по мястото на придобиването им. Паралелно с това, всички разплащания на Европейската комисия както с физически лица, така и с компании подлежат на специално наблюдение и контрол от страна на ОЛАФ, поради което тези сметки са под особено наблюдение.

През периода ноември 2014 – юни 2015г. за осем месеца изпълнявах функции на командирован юрист в Регистъра на Европейския съд по правата на човека при Съвета на Европа в гр. Страсбург, Република Франция. По тази причина, отново с оглед сключване на наемно правоотношение, битови и комуникационни договори открих сметка във френска банка.

Възнаграждението за работата в ЕСПЧ бе изплащано по граждански договори, сключени с Висшия съдебен съвет в изпълнение на програма по т.нар. „Норвежки механизъм“, поради което тези доходи са превеждани по чуждестранните ми сметки, декларирани са и са обложени с данъци, като от тези суми ВСС ежемесечно авансово е удържал дължимия данък и вноски за пенсионно и здравно осигуряване. 

След изчерпване на служебните ми функции, и на средствата по чуждестранните сметки, поетапно те бяха закрити, последната по спомен най-късно преди края на 2017г. Т.е. към края на 2018г. или началото на 2019г., когато предполагате да е съставен списъка, не съм разполагал със сметки в чуждестранни банки, а разполагаемите по-рано по тях средства съм декларирал надлежно и винаги съм предоставял доброволно достъп до сметките си, за да облекча работата на проверяващите инспектори при Инспектората на ВСС.

Въпреки това, необяснимо за мен тогава, но обяснимо сега, през 2019г. – 2021г. спрямо мен бяха извършени проверки от ВКП, „Специализиран отдел“, НАП, КПКОМПИ (съвместно с ДАНС). Съдействал съм изцяло на органите, представил съм пълно движение на интересуващите ги сметки, след което поетапно проверките приключиха.

Отношението на всички разследвали и проверявали финансовото ми и имотно състояние служители на различните „силови“ институции бе изцяло професионално. Не съм бил заплашван, притискан, насочван към конкретен отговор или от мен да е изискван резултат по някое от делата, които съм разглеждал. От служебния си опит обаче съм наясно, че подобни проверки могат да се явят повод за подслушване и следене с всички ресурси на държавата.

Факт е, че заради обстоятелството, че проверявания период обхващаше част от времето на пребиваването ми в Европейската комисия, не съм преставал да апелирам проверявалите ме институции за необходимостта в проверката да участва ОЛАФ или организацията поне да бъде уведомена за инициираната проверка. Не съм уведомен това да е било сторено.

Учудващо е как в една демократична държава съществуват толкова много институции за проверка и обследване на личната и професионална дейност на магистратите и ни една за защита и трайно обезпечаване на неприкосновеността им поне при изпълнение на служебните си задължения.

Личните ми предположения са, че списъкът е селектиран, като не мога да определя принципа на селекция, момента, автора, както и целите на съставянето му.

Публикуването на вашата статия оценявам положително. Засегнатия въпрос е с обществен интерес. Надявам се да бъде установена пълната истина.

С уважение: Чавдар Димитров

***

Разследващата журналистика е разузнаването на гражданите. BIRD се финансира от дарения. Ние не публикуваме реклами. Не получаваме държавни субсидии. Не разчитаме на грантове. Финансирането чрез малки дарения от читатели е гаранция за нашата независимост. Включете се, за да продължим да разкриваме злоупотреби и да държим отговорни властимащите. Използваме Вашите пари за хонорари на журналистите, командировки, изграждане и поддръжка на нашите информационни системи, такси за фирмени и имотни регистри у нас и по света, придобиване на техника и специално оборудване, осигуряване на нашата безопасност и други важни работни мисии. Важно: Ако дарявате всеки месец това ще ни даде възможност да планираме и организираме нашата работа. Благодарим Ви! Нас ни има, защото Вас Ви има!

👇 Станете наш редовен дарител. Това е изключително важно за предвидимост на приходите и планирането на работата ни. Ако искате да дарите повече от 5 евро месечно можете да изберете различно количество след като натиснете на бутона: 5x2 = 10 €, 5x4 = 20 € и т.н.

👇 Станете редовен дарител. Това е изключително важно за предвидимост на приходите и планирането на работата ни.

Внимание! Ако не виждате бутона PayPal продължете на тази страница.

Или сканирайте този QR код.

 

Revolut

https://revolut.me/birdbg

Crypto

BTC:

bc1q8asgyunzwue3esm7p6nj8yv7umcppssktjv6e7

Lightning network:

modularself83@walletofsatoshi.com

Epay

Описание Сума
Дарение за BIRD.BG BGN
Плащането се осъществява чрез ePay.bg - Интернет системата за плащане с банкови карти и микросметки

С банков превод

България:

Титуляр на сметката: Фондация ЩИТ
IBAN: BG59 ESPY 4004 0025 3704 02
BIC: ESPYBGS1

Чужбина:

Account owner: Assoc. DRJI
Owner address: 16 bvd. Saint Germain, 75005 Paris
IBAN: FR76 1820 6002 0665 0617 8570 619
BIC: AGRIFRPP882

Плащанията за BIRD през банкова сметка в лева, през Epay.bg, EasyPay и B-Pay се поддържат от нашия партньор, Фондация ЩИТ, ЕИК 205723669

 

About the author

Bureau for Investigative Reporting and Data

BIRD е разузнаването на гражданите - трудна, опасна и зле платена работа. Финансираме се от малки дарения на читателите. Подкрепете ни и Вие.

X