Проект-менте: Техника за милиони от еврофондовете за иновации лъсна на “Турски поток”

Самосвали и фадроми за 1,5 милиона лева платени по европрограмата “Иновации и конкурентоспособност” не са работили по предназначение в продължение на близо две години, за да се окажат най-накрая на строежа на “Турски поток”. Фирмата, която е получила щедрата субсидия, изглежда е куха. За да вземе еврофинансирането тя е декларирала, че има производствена база, която обаче е на голяма фирма от строителния бранш, известна с нарушения в европроекти. Това установи разследване на БРРД с помощ от “ГД БОЕЦ”.

Информацията, че на обекта на газопровода “Турски поток” (който в България се нарича “Балкански поток”) се използва чисто нова строителна техника купена по европроект стана публична миналата събота – 10 октомври. Тогава активисти на ГД БОЕЦ, Да България, Зелен Младост и други граждански организации протестираха срещу строежа на газопровода на самото трасе, където се извършва строителството.

Чисто нов камион с пернишка регистрация Снимка: ГД БОЕЦ

Протестът беше организиран няколко дни след като ГД БОЕЦ заснеха дейностите по обекта, в които се виждаха представители на белоруска фирма, както и руски и белоруски работници. На строежа не беше видян нито един български работник или специалист.

При акцията в събота обаче край траншеите с тръбите се оказаха няколко самосвала, багери и товарачи с българска регистрация. Самосвалите видимо са чисто нови и са обозначени с табели за финансиране по европроект BG16RFOP002-3.001-0252-C01. От материалите на ГД БОЕЦ публикувани в социалната мрежа Facebook стана ясно, че заснетите камиони са регистрирани в Перник.

Табелата на самосвала с номера на европроекта. Снимка: ГД БОЕЦ

В почивния ден техниката не работеше, но в понеделник активистите на БОЕЦ отново посетиха мястото на строежа и заснеха как самосвалите се товарят с пръст в торби, която се разтоварва на друго място няколко километра по-далеч и там пръстта се полага като подложка под тръбите. В процеса участваше и челен товарач също с пернишка регистрация. Самата организация на такова преместване на земни маси буди недоумение, тъй като около тръбите има предостатъчно пръст от същия вид.

Товарач заснет да работи на обекта. Камионите и товарачът са марка Caterpillar и са доставени от Eltrak, както се вижда от надписите. Снимка: ГД БОЕЦ

Техника за “енергийна ефективност” отлежава две години

Проверка на Бюрото за разследващи репортажи и данни показа, че тази техника е закупена от фирмата “Верда-008” регистрирана в Перник, с пари от Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност”. Договорите за нея са още от 2018 г. Общата стойност на европроекта е 2 131 955.94 лв, като фирмата е осигурила 638 086.79 лв. собствено финансиране. Останалите 1 493 869.15 лв. са дошли от Брюксел.

Не е ясно откъде “Верда 008” е осигурила такава голяма сума собствено финансиране, тъй като фирмата има много скромни приходи от печалби, видно от системата “Дакси”.

Компанията на името на Петър Петров от Перник не е публикувала имейл или телефон за контакт, като такива липсват и в документацията на проекта в системата ИСУН.

По този проект са закупени следните машини: Модулна роторна трошачка – 1 бр., Колесен челен товарач – 1 бр., Мини челен товарач – 2 бр., Хидравличен багер -1 бр. и Съчленен самосвал – 2 бр. На обекта се виждат съчленените самосвали и единият мини челен товарач, закупени от “Елтрак”.

Цените на техниката доставена от Eltrak.

Всеки от самосвалите е струвал по 490,522 лв., а мини-товарачите по 78,600 лв., става ясно от ценовото предложение на фирмата.

Ясно е, обаче, че договорът за самосвалите и товарачите е подписан още на 12 март 2018 г. От фабрично новия  външен вид на самосвалите обаче може да се заключи, че те не са използвани изобщо на строителни обекти до есента на 2020 г.

Договорът за доставка е подписан между Елтрак и Верда-008 още през март 2018 г.

Този факт влиза в противоречие с плановете на “Верда 008” да използва техниката за “обезпечаване непрекъснат цикъл на работа на предвидената по проекта Модулната роторна трошачка“, за което било “необходимо ритмично осигуряване на суровини и транспортиране на готовите продукти“, както е записано в проекта още при подаването му през 2017 г.

В момента предприятието ползва външни транспортни услуги, които не са ритмични, скъпи и неефективни. Това води до неизпълнение на поръчаните обеми фракции от инертни материали и забава на изпълнение на строителните обекти” – мотивират се от “Верда-008”.

Причината финансирането да се търси по европрограмата за иновации се крие в “повишаване на енергийната ефективност на производството” тъй като трошачката била модерна и оптимизирана, а самосвалите и товарачите с нисък разход на гориво, следен от електронни системи.

Няма такъв обект

Загадката защо при наличието на “непрекъснат производствен процес” самосвалите не са били използвани намира обяснение, което е твърде скандално. Фирмата “Верда-008” не разполага с производствената база, който е описана в проектната документация и на която е трябвало да работят машините.

Там е записано, че “модулната роторна трошачка ще се инсталира в производствена база в с. Белотинци.“, а  товарачът “ще захранва бункера на Модулната роторна трошачка с първично и вторично натрушени инертни материали за да осигури непрекъснат производствен цикъл като ще работи само в рамките на производствената площадка на „Верда 008“ ЕООД.” (подчертаването е от редакцията). Самосвалите също са предназначени за “обезпечаване непрекъснат цикъл на работа на предвидената по проекта Модулната роторна трошачка“.

Фактът, че челният товарач не работи само в рамките на производствената база, а на километри от нея на обекта на “Турски поток”, сам по себе си насочва към нарушения на целите и предмета на европроекта. Но по-скандално е, че производствената база за фракции и асфалт в с. Белотинци, област Монтана, няма нищо общо с “Верда 008”, а се държи от фирмата “Каро Трейдинг ООД”.

Представители на ГД БОЕЦ се свързаха с кмета на селото, който не беше чувал нищо за “Верда 008”. Те посетиха и заснеха самия обект на “Каро Трейдинг” – асфалтов и бетонов възел, където не получиха съдействие за изясняването на участието на “Верда 008” в дейностите на предприятието (виж видеото).

Забележително е, че “Каро Трейдинг” също е получила европейско финансиране от 1 428 674.86, по същата програма и за подобни машини – трошачка и товарачи, но не и за самосвали. Описанието на дейностите по проектите на “Верда 008” и “Каро Трейдинг” е като извадено под индиго, с вариации за характеристиките на конкретните машини. Този факт също е странен, защото консултантите по проектите са различни.

Строителната фирма “Каро Трейдинг” е от средноголемите в строителния бранш и е собственост на Божидар Роев и Красимир Караиванов. Тя има договори за обществени поръчки за близо 350 млн. лева., от които 244 млн. с еврофинансиране. Компанията е абонирана за изпълнителни дейности по европейските програми и от текущия програмен период, показват справки в информационните регистри на БРРД.

“Каро Трейдинг” е замесена в скандала със селски път от 5 км. до курорта Паничище финансиран по ПРСР с 5 394 108,36 лв. или по милион лв. на километър. При този проект е имало комисионна за кмета на Сапарева Баня от 40%, твърдят участници в строителството пред разследващия сайт Биволъ през 2016 г .

“За да се постигне тази корупционна компонента строежът е извършен некачествено: не са вложени материалите по проект, а други са подменени с по-евтини” – пише Димитър Стоянов, автор на разследването “Как се краде от селски път”. По случая започна прокурорска преписка, чиято съдба е неясна.

Единият от собствениците на “Каро Трейдинг” Красимир Караиванов е познато лице в Сапарева баня. Преди години общината му продаде хижа “Здравец” за 390 000 лв. и той я превърна в луксозна ловна резиденция. Караиванов  държи и ловни полета в района.

Фиктивен проект, но с реални печалби?

От изнесените дотук данни може да се направи обосновано предположение, че “иновационният” европроект на “Верда-008” е фиктивен и всъщност е целял да се закупи нова строителна техника през подставена фирма, която да се дава под наем, а не да развива енергоефективно производство в база за инертни материали.

Надутите цени за наем на строителна техника са сред известните технологии за кражби от строителни дейности, а в случая с мегапроекта “Турски поток” всички предпоставки за злоупотреби са налице. Обектът струва на българския данъкоплатец огромната сума от 4 милиарда лева. Официално те са дадени на саудитската фирма Arcad, но тя всъщност строи чрез руската компания IDC. Руснаците наемат от една страна евтини подизпълнители и работници от Беларус, а от друга страна ползват скъпа нова техника от фантомна българска фирма.

ГД БОЕЦ поставиха на обекта на “Турски поток” европейско знаме, което два дни по-късно не беше открито там.

Така, ако в крайна сметка проектът “Турски поток” не се осъществи заради санкции от страна на САЩ, парите поне ще са отишли в правилните кухи компании и реалните “наши, читави хора” зад тях. С щедрото посредничество и гаранции за качество и енергоефективност от Европейския съюз.

***

Щом сте стигнали дотук, вероятно вече си задавате въпроса как се финансира този журналистически проект.

Отговорът е: Финансира се от чекмедже, в което читателите оставят по нещо, ако им е харесало съдържанието.

Чекирайте се и Вие!

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Чекирай Редовно. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

Eднократно/One time

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.
Terms

Donation Total: 5.00€

Ежемесечно/Monthly

You have chosen to donate 5.00€ monthly.

Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.
Terms

Donation Total: 5.00€ Monthly

VT

Vasil Teodosiev

2.28€ 26 ноември 2020
BB

Boryana Brankova

10.00€ 25 ноември 2020
Anonymous User

Anonymous

10.71€ 25 ноември 2020
KI

Konstantin Iliev

25.61€ 25 ноември 2020

Успех !!!

Anonymous User

Anonymous

20.91€ 25 ноември 2020
Anonymous User

Anonymous

5.00€ 25 ноември 2020
AT

Atanas Tchobanov

2.00€ 23 ноември 2020
GE

Georgi Enchev

10.40€ 23 ноември 2020

Страхотна работа, продължавайте да ги разобличавате.

AL

Apostol Lovchev

5.32€ 23 ноември 2020
Anonymous User

Anonymous

21.07€ 23 ноември 2020
МС

Мартина Станева-Антонова

2.28€ 23 ноември 2020
EH

Emil Hadzhiev

10.40€ 23 ноември 2020

Благодаря ви. Продължавайте все така!

This post is also available in: English (Английски)

About the author

Атанас Чобанов

роден 26 юни 1968 в София. Разследващ журналист. Гл. редактор на сайта Биволъ 2010-2020. Член на борда на OCCRP 2016-2018. Член на ICIJ от 2020. Atanas Tchobanov is born on 26 June 1968 in Sofia, Bulgaria. Investigative journalist. Editor in chief of Bivol.bg 2010-2020. Member of the Board of OCCRP 2016-2018. Member of ICIJ from 2020.