Хадиджа Шариф, Кевин Хол/ OCCRP
С подкрепата на руската държава корабна компания, санкционирана от САЩ и ЕС през февруари т.г., продължава да доставя суров петрол до европейските пристанища, доказват анализи на фирмени записи и проследяване на кораби на живо. Това съобщава международната платформа на журналистите, разследващи организираната престъпност и корупцията OCCRP.
Експерти твърдят, че компанията е прикрила собствеността си върху корабите, като е базирала дъщерни дружества в Кипър и Обединените арабски емирства, и е плавала под либерийски флаг.
Доставките се извършват с нефтени танкери, собственост на държавната корабна компания „Совкомфлот“, които все още плават с товарите до пристанища в Европа и печелят на Москва така необходимата чуждестранна валута. Това става въпреки западните санкции, насочени към ограничаване на вноса на руски суров петрол.
САЩ и ЕС наложиха санкции на „Совкомфлот“ през февруари. Те преминаха през периода на поетапно въвеждане, преди да влязат в пълна сила на 26 март за САЩ и на 15 май за ЕС.
OCCRP идентифицира повече от 18 танкера на „Совкомфлот“, посочени в списъка на плавателните съдове на компанията във финансовите записи за 2020 г., които са прекосили световния океан само през последния месец. Всеки от тях превозва средно количество на стойност над 240 милиона долара. Движението им може да бъде установено в реално време на уебсайт за проследяване на морския трафик, уточняват авторите.
След като санкциите влязоха в сила, някои от тези кораби са изключили своите транспондери за локация, което означава, че не могат да бъдат проследени.
Сред танкерите на „Совкомфлот“, които не са изключили тракерите си, е засечен един, насочил се към САЩ в началото на май, преди да бъде пренасочен към Южна Африка и бързо преименуван. OCCRP проследи най-малко 5 други, които идват от, пътуват към или са в докове в Италия, Дания и Холандия, дори след като санкциите на ЕС влязоха в сила.
Не е ясно кой купува петрола, доставен от руските танкери.
„Совкомфлот“ и операторите на въпросните пристанища са избегнали наложените санкции, тъй като корабите плават под либерийски флаг, докато компанията извършва операции чрез дъщерни дружества в Кипър и Обединените арабски емирства (ОАЕ). Дъщерното дружество на „Совкомфлот“, което пряко притежава корабите, също е базирано в ОАЕ, макар да е собственост на руската държава.
Професор Рикардо Соарес, специалист по международна политика и финансиране от Оксфордския университет, казва, че както изглежда базиран в ОАЕ и преименувайки флота си, „Совкомфлот“ е успял да продължи да печели чуждестранна валута, от която Русия отчаяно се нуждае, докато продължава инвазията си в Украйна.
„Почти невъзможно е да се проследи собствеността на съдовете обратно в Русия, особено след като „Совкомфлот“ сменя имената на корабите и очевидно изключва GPS-проследяването в отделни дестинации“, казва Соарес. Според него плаването на ветроходни кораби под флага на Либерия е прост начин да се прикрие произходът на танкерите.
„Либерия е морски данъчен рай и се използва като удобен флаг за плавателни съдове. Това е толкова лесно, колкото да настроите пощенска кутия“, допълва той.
Фактът, че руската държавна компания използва различни бази и плавателни знамена показва усилията на Москва за смекчаване или избягване на последиците от западните санкции, казва данъчен експерт.
„Използването от Русия на секретни юрисдикции, с които тя няма реални икономически връзки, е игра на криеница“, твърди Джон Кристенсен, икономист и основател на мрежата за данъчно правосъдие. „Чрез пребазиране на бизнеса си за енергийни доставки в три юрисдикции, които работят заедно – ОАЕ, Кипър и Либерия, „Совкомфлот“ заобиколи санкциите“, коментира Кристенсен.
Пресцентърът на ЕС не отговори на въпросите на OCCRP за това как руската компания все още може да има достъп до пристанищата на ЕС, въпреки санкциите.
„Совкомфлот“ също отказва коментар.
Санкциите са част от пакета от мерки, предназначени да изключат финансовия кран на Кремъл. Продажбите на петрол и природен газ са средство за генериране на чуждестранна валута, критично важна за Русия. Така тя се опитва да поддържа резерва си от твърди валути, докато рублата се срива спрямо долара, йената и еврото. Заложени са милиарди.
Санкциите принуждават морските застрахователни компании да преценят дали спазват ограниченията на САЩ и ЕС за бизнеса със „Совкомфлот“. В края на април браншовото издание Shipping Watch съобщи, че норвежкият застрахователен гигант Skuld е прекратил ангажимента си към този основен клиент и е изгонил негов представител от своя борд на директорите.
Разкриха се и разделения между западните страни по въпроса за най-добрия подход за ограничаване на руските приходи от петрол и газ. Усилията на европейските лидери, насочени към пълна забрана на вноса на руски природен газ и суров петрол, бяха осуетени от унгарската опозиция. Страни като Хърватия, Холандия и Гърция продължават да получават гориво от руски танкери.
И въпреки санкциите на ЕС, които не позволяват на компаниите да плащат на санкционирани лица в евро, Германия и Италия ще допуснат техните енергийни компании да откриват сметки в рубли, за да плащат за газа от руските държавни компании.
Санкциите ще засегнат и кораби, които са в процес на изграждане в Южна Корея и на други места. „Совкомфлот“ в момента строи 30 кораба, повечето от които танкери-ледоразбивачи, предназначени за превоз на втечнен природен газ от сондажни операции, планирани за Арктика.
След наложените в средата на февруари санкции спрямо компанията и невъзможността й да се разплаща в европейска валута, „Совкомфлот“ премести по-голямата част от бизнеса си в Дубай, съобщи WSJ. До началото на войната в Украйна компанията разполагаше със 134 собствени и наети плавателни съдове.
В началото на юни ЕС прие 6-ия санкционен пакет, който включва забраната на вноса на руски нефт, доставян по морски пътища.
На 22 юни агенция Bloomberg съобщи, че напоследък руските петролни танкери са станали често неуловими от радарите на специалните системи за проследяване на Азорските острови близо до Португалия. Най-малко три кораба са изключили проследяващите си системи в този район в периода 12-22 юни.
OCCRP: Russian Tankers Delivering Oil to EU Ports Despite Sanctions; Photo: Olaf Schuelke / Alamy Stock Photo
***
За да научавате преди всички за нови разследвания, инсталирайте си нашето мобилно приложение:
Щом сте стигнали дотук, вероятно вече си задавате въпроса как се финансира този журналистически проект.
От създаването си BIRD се финансираше от подаяния в нашето журналистическо чекмедже.
Но на чекмеджето му мина времето. Даже прокуратурата затвори онова Чекмедже, знаете кое…
Нашето финансиране влиза в крак с епохата. Фондонабиращата ни кампания вече се казва
#МятайСБЪРД
Дарявай за BIRD и мятай павета в блатото с корумпирани политици и други тарикати.
Те тайно премятат пари от твоя джоб в своя. Те размятат безнаказано лукса си пред очите на всички. Няма кой да ги накаже ако се надяваш на държавата.
Мятай, за да ги накажеш ти. Да дариш за разследващите журналисти е гаранция, че гадостите, с които силните на деня те замерят, ще им се върнат.
Можеш да метнеш веднъж, за да ти олекне!
Но по-добре е да мяташ редовно всеки месец и да се чувстваш трайно удовлетворен.
А най-добре е да доведеш приятели и да мятаме редовно заедно в екип. С мощен залп!
*За кръстник на новата ни фондонабираща кампания избрахме другарката Ваня. Благодарим й за вдъхновението!
До момента имаме 453 активни редовни дарители, които осигуряват 6296.7 € месечно. Нашата цел е те да станат 1,000.
Събери се с приятели и мятайте заедно с BIRD. Лесно е.
1. Регистрирай се 2. Създай отбор 3. Създай свой профил 4. Покани приятели
Или се включи в някой отбор:
BTC: bc1q8asgyunzwue3esm7p6nj8yv7umcppssktjv6e7
Lightning network: modularself83@walletofsatoshi.com